Det blev tre svenska EM-segrar i dragracing när Summit Racing Equipment Internationals avgjordes på Tierp Arena inför 22 300 åskådare. Jimmy Ålund vann Pro Stock-klassen och han är nu på god väg mot sin fjortonde EM-titel. Robin Norén bjöd bra motstånd men räckte inte till.
I Top Methanol-klassen vann Jonny Lagg över finländaren Johnny Oksa i finalen och segern förde honom också upp i EM-ledning före Tony Bryntesson som halkade ned till andraplatsen.
I Top Fuel besegrade Susanne Callin sin motståndare i finalen, Duncan Micallef efter en riktigt bra repa på 3,89 sekunder. Top Fuel-klassen hade bara två deltagare den här gången, men de bjöd båda på högklassig dragracing över hela tävlingen. I kvalet slog Micallef Europarekord när han körde över mållinjen i 517,24 km/h.
I Pro Mod-klassen där svenska deltagare dominerar till antalet blev det finländsk seger genom Jere Rantaniemi. Rantaniemi kvalade in bättre än elva men fajtade ned den ena konkurrenten efter den andra. Finalen mot Roger Johansson såg på förhand ut att bli en rysare men direkt i starten löste Johanssons bil ut bromsskärmarna och Rantaniemi kunde köra hem segern ohotad.
Det blev svenskt på pallen även i Top Fuel Bike och Super Twin Bike. Rikard Gustafsson som under kvalificeringarna i Top Fuel Bike hade sett mer eller mindre ohotad ut med bland annat ett personbästa på 5,731 sekunder fick se sig besegrad av norrmannen Jan Sturla Hegre.
Per Bengtsson, som är något av en publikfavorit med sin ”The Beast” slutade tvåa efter dansken Marcus Christiansen i Super Twin Bike. Deras final blev något av ett antiklimax då Bengtsson fick rulla av startplattan med en motor som inte gick som den skulle.
I de övriga motorcykelklasserna som ingår i EM avgick britten Alan Morrison Jnr med segern före kvalettan Dániel Donát Lencsés från Ungern i Super Street Bike.
I Pro Stock Bike tog tysken Jörg Lymant hem segern före fransmannen Bertrand Maurice.