Summit Racing Equipment Internationals på Tierp Arena levererade dragracing av hög nivå. Stora startfält i EM-klasserna Top Methanol, Pro Mod och Pro Stock och i motorcyklarnas tungviktsklasser Top Fuel Bike och Super Twin Bike bjöd storpubliken på över 23000 åskådare på fantastiska tävlingar över alla fyra dagar.

Robin Norén på väg mot finalseger mot Jimmy Ålund.

I Pro Stock fick publiken se sin drömfinal när hemmasonen Robin Norén gick upp mot legendaren, den trettonfaldige Europamästaren i klassen, Jimmy Ålund. I kvalet såg Jimmy oslagbar ut och körde på 5,56 som bäst och på sin väg mot finalen levererade han den ena repan efter den andra under 5,60. Få gav Robin Norén en chans att ta hem segern i finalen men efter att Ålund drabbats av däcksskakningar och tvingats slå av kunde Robin ta hem segern efter 5,61 sekunder. Segern innebär att Robin toppar EM-tabellen på 192 poäng mot Ålunds 173.

Marck Harteveld och Jere Rantaniemi firade ihop efter finalen.

I Pro Mod togs segern hem av den regerande Europamästaren Jere Rantaniemi från Finland. Rantaniemi höll en imponerande hög nivå över hela helgen, i både kval såväl som elimineringar, och avverkade den ena motståndaren efter den andra på sin väg mot finalen. Väl där tog han sig an holländaren Marck Harteveld vars 5,91 inte räckte till mot  Rantaniemis 5,85. Rantaniemi övertog därmed ledningen i EM före just Harteveld. För Mats Eriksson blev tävlingen en besvikelse. Mats tjuvstartade i den första elimineringsrundan, blev utslagen, och han halkade ned till sjätteplatsen i EM.

Trots seger för Tina Höst Nedregård var det dämpad stämning i teamet efteråt.

Det blev seger för Tina Höst Nedregård i Top Methanol-klassen. Norskan, numer bosatt i Sverige, kvalade in som trea till elimineringarna efter flera fina repor i trakterna av 5,30. I första rundan gjorde hon processen kort med tysken Silvio Strauch. I den andra fick Jürgen Nagel, även han från Tyskland, se sig besegrad av Tina. I finalen väntade kvalvinnaren Tony Bryntesson som så långt i tävlingen presterat flera fina repor. Tina tog hem segern på 5,37 men efter mållinjen löste aldrig bromsskärmarna ut och hon kraschade i banslutet. Det gick bra för Tina men sämre för dragstern som enligt uppgifter har fått kraftiga skador. Tina leder EM med Tony Bryntesson på en andraplats, dock ser det mörkt ut för fortsatt tävlande den här säsongen för hennes vidkommande.

Rikard Gustafsson bjöd på helgjutna repor från start till mål.

I Top Fuel Bike var det Rikard Gustafsson som regerade under hela helgen men han kunde inte ta något för givet. Finländaren Mikko Rajaniemi och normannen Sverre Dahl visade bitivs fart nog för att kunna utmana, men till slut var det ändå Rikard som stod överst på pallen efter att ha besegrat Dahl i finalen. Rikard levererade ett antal fina repor under sex sekunder, den bästa, 5,75 (406 km/h) kom i kvalet på lördagen.

Marcus Christiansen överst på pallen i Super Twin Bike.

Per Bengtsson såg länge ut att ha greppet om händelserna i Super Twin Bike men inte ens ett personbästa på 6,207 i finalen mot dansken Marcus Christiansen räckte till för att vinna. Christiansen var tre hundradels sekund snabbare och över mållinjen skilde det en halv tiondel mellan de båda till danskens fördel.

Susanne Callin, till vänster, tog hem segern mot Liam Jones.

Under helgen utkämpade också Susanne Callin och engelsmannen Liam Jones en duell i Top Fuel. Om startfältet var litet så var kvaliteten på racingen desto bättre. Susanne och Liam körde på fina tider över hela helgen även om just finalen blev en liten besvikelse där båda fick slå av. Susanne rullade över mållinjen som segrare och toppar nu EM-tabellen.

Luke Farrugia och Alan Morrison Jnr på prispallen.

I de två övriga EM-klasserna för motorcyklar avgick britten Alan Morrison Jnr med segern i Super Street Bike efter att ha besegrat Luke Farrugia i finalen.  I Pro Stock Bike finalvann fransmannen Bertrand Maurice över Luke Hope från England.

Bertrand Maurice toppar EM-tabellen i Pro Stock Bike