I fjol slog norrmannen Stian Rusånes sitt personbästa när han för första gången gick under den magiska sex-sekundersgränsen i Pro Mod med en repa på 5,92 sekunder med sin Guatemala Express, en Willys Coupe 1941 som har blivit mäkta populär bland publiken sedan debuten 2018 – och det var verkligen en debut att tala om – Stian Rusånes och teamet, Hammer Motorsport med vännen Erik Hammer vid rodret, klev direkt in i Pro Mod från att ha kört Street Legal tidigare. Nu satsar de på en ny utmanarbil!
– Vi kunde ingenting när vi började med det här, säger Stian. Vi fick för oss att börja med Pro Mod och ville hitta en kul bil. Jag såg en annons om en bil som stod i Kanada, vi flög över och köpte den.

Teamet fick betala sina lärpengar, som det heter. Det var många delar som behövde bytas för att få bilen att uppfylla Pro Mod-reglementet, men teamet har lärt sig, byggt upp en rejäl erfarenhetsbank och efter att ha nosat på EM-titeln i fjol, då Stian åkte till finalen på Santa Pod med en outsiderchans att vinna titeln växlar teamet nu upp satsningen. Till i år har man alltså en ny bil, en Corvette -79 byggd av Mats Brag och inhandlad av Jörgen Berg.
– På vägen har vi insett att vår Willys har ett tak för hur fort den kan gå på grund av aerodynamiken. Vi har hängt bra med till 200 meter men sedan har vi fått slita med topphastigheten.

Teamet kommer att använda samma två motorer som satt i The Guatemalan Express. De motorerna kommer från den tidigare Europamästaren Jan Ericsson. Med två bra puffror i hölstret som utgångspunkt finns det potential för förbättring med den nya bilen.
– Vi har nya, bättre delar i Corvetten, den är lite lättare, har bättre aerodynamik och en annan växellåda. Ambitionen är att sänka tiderna med två tiondelar, komma upp i en sluthastighet där vi närmar oss 400 km/h – då börjar vi närma oss de stora i klassen.

Men det finns inga genvägar i dragracingen. I år handlar det om att teamet och Stian måste lära sig en helt ny bil. De riktigt snabba tiderna får komma när de kommer. Inför Speedevents Internationals kommer teamet att köra på Gardermoen för att lära sig mer.
– Vi börjar från noll med den här bilen, säger Stian. Inställningarna är nollade och för mig är det en helt ny typ av växellåda som jag måste vänja mig vid. Första målet är att vi ska kunna ta oss till mållinjen med full gas sedan spelar det inte så stor roll hur fort det går.

För Hammer Motorsport innebär den nya Corvetten förhoppningsvis början på en ny era resultatmässigt men när det gäller attityd och image är det samma linje som gäller. Bilen måste vara spektakulär utseendemässigt.
– Det är viktigt för oss, säger Stian. Corvetten är lite mer vulgär i formerna och linjerna, den är mer brutal och råare.
Speedevents Internationals den 12-15 juni blir första tillfället för den större publiken att se Hammer Motorsports Corvette i aktion – håll tummarna för att Stian får ned hästarna i backen och att han får hålla fullt ända över mållinjen!
Köp dina biljetter till Speedevents Internationals den 12-15 juni här: https://nortic.se/ticket/event/68332