Top Methanol växer så det knakar! Till Summit Racing Equipment Internationals den 7-10 augusti på Tierp Arena är nio deltagare anmälda och det är fler än på många år. Den regerande Europamästaren Jonny Lagg toppar EM-tabellen efter premiären på Santa Pod i England gjorde en vådlig avåkning på Mantorp Park för en dryg vecka sedan men lovar att grejerna fungerar som de ska inför helgens tävling.
– Det var en spännande helg med mycket jobb på dragstern, säger Jonny. Vi fick riva hela bilen två gånger. I repan efter avåkningen käkade motorn upp ett fäste som lossnat från skvalpplåten invändigt och oljepumpen gick sönder. Men vi har fått ihop allting och motorn är helt okej att köra med.

Norska Tina Höst Nedregård, numer boende i Skellefteå, ligger tvåa i EM, efter Jonny Lagg och före belgaren Sandro Bellio. Tina, som kör för Jedborn Motorsport där sambon och teamchefen Daniel skruvar, gör i helgen sin tredje tävling i dragracing någonsin. I sin första satte hon nordiskt rekord med 5,26 sekunder!
– Vi kommer inte att köra i Hockenheim så det blir inte full EM-säsong för oss, säger Tina som hellre tittar på att sänka sitt personbästa.
– Att gå under 5,20 är drömmen men vi är väldigt beroende av väderleken.

Med 5000 hästkrafter som skjuter på är Top Methanol på samma nivå som Top Fuel var på 90-talet – EM-fyran Tony Bryntessons personbästa i Top Fuel från 1994 är bara en hundradels sekund bättre än personbästat i Top Methanol, tillika nytt nordiskt rekord, på 5,23 sekunder, han satte i fjol på Tierp Arena. I premiären i år på Santa Pod i England var Tony snabbast av alla men åkte ut första elimineringsrundan då batteriet till startmotorn strejkade.
– Motorn såg fin ut efter Mantorp senast och vi har också dubblerat med batterier och startmotorer för att undvika det som hände i England, säger Tony. Vi har hittat en bra stabilitet i körningen och det går åt rätt håll hela tiden.

I Top Methanol är det inte bara dragsters som tävlar. Klassen är sammanslagen med Top Methanol Funny Car vilket gör att det blir en häftig blandning med bilar på startlinjen. Magnus Larsson och Hampus Staflund är två som rullar ut till start, båda med kapacitet för bra resultat. Magnus tog hem segern på Mantorp Park senast genom att slå ut Isak Lagg.
– Vi har åkt på 5,70 men vi ska ned på 5,50-tider, säger Magnus som öppnar för att det kanske blir fler tävlingar nästa säsong med tanke på att det börjar bli många deltagare i klassen.
– Det är roligt med tillväxten i klassen och det lockar ju.

Det blir också EM-debut för Hampus Staflund. Han har tidigare kört sin Chevrolet Nova Funny Car i Super Pro ET men laddar nu på med en ny kompressor för att hänga med i Top Methanol. Pappa Jonas som tidigare körde bilen i Top Methanol satte ett personbästa på 5,98 2009.
– Vi ska försöka knäcka det helgen som kommer, säger Hampus. Vi körde i Sundsvall i början på juli och vi fick fart på bilen i sista svängen. Vi har börjat hitta rätt och nu skruvar vi för brinnande livet för att bli klara till Tierp.

För Isak Lagg blir det EM-debut. Tidigare har Isak, precis som Hampus Staflund, kört Super Pro ET. Nu växlas det upp rejält och Isak och hans unga team är redo för utmaningen.
– Vi kom till Mantorp med målet att få till en start vilket vi lyckades med redan i första repan och det ska inte ens gå, säger Isak. Det var helt magiskt, det kändes som att mina killar inte gjort något annat än att skruva Top Methanol. Vi är supernöjda och därför efteranmälde vi oss till Tierp.
Utöver de nordiska deltagarna finns namn som tyskarna Silvio Strauch med sin kompressormatade dragster och Jürgen Nagel i sin Funny Car. Den alltid farlige belgaren Sandro Bellio, trea i EM inför helgen, i sin Funny Car är en svår utmanare.

Räkna med att Top Methanol kommer att bjuda på dramatik i helgen. Med nio deltagare kommer kvalet att bli extra viktigt. Att kvala in till söndagens topp åtta är ingen självklarhet i det här startfältet.