Det blev en späckad dragracinglördag på Tierp Arena när Summit Racing Equipment Internationals fortsatte med de sista kvalomgångarna inför en storpublik på läktarna.

Gott om publik var det inte ont om när Stian Rusånes körde fort i Pro Mod.

Jimmy Ålund toppade inte helt oväntat Pro Stock-kvalet på Summit Racing Equipment Internationals på Tierp Arena. Ålund satte sin bästa tid, 6,54, i den allra sista kvalrundan och inga andra konkurrenter lyckades ta sig under 6,60. Närmast kom Stefan Ernryd med 6,62, ett stort steg framåt jämfört med den förra EM-deltävlingen på Tierp Arena då han inte fick till en enda bra repa. Trea i kvalet blev Robin Norén som fortsätter att producera stabila resultat.

Jimmy Ålund har all anledning att dra på smilbanden efter en ny kvalseger.

Ålund möter den regerande Europamästaren Michael Malmgren i första elimineringsrundan. Malmgren har haft en helg liknande den Ernryd hade förra Tierp-tävlingen. Hans bästa tid, 7,06, talar sitt tydliga språk om att teamet inte har hittat helt rätt med bilen.

Stefan Ernryd har fått fart på bilen men det lär behövas lite till för att rå på Ålund i elimineringarna.

På den andra halvan av stegen går Stefan Ernryd upp mot Lasse Britsmar. Den på pappret tuffaste fajten i första elimineringsomgången ser ut att stå mellan finländaren Richard Sundblom och Christian Sagelv som kvalade in fyra och femma med bara tre tusendels skillnad mellan varandra.

David Vegter kör så det ryker men det är tajt i kvaltoppen och det kommer att bli en tuff finaldag.

I Pro Mod stod holländaren David Vegter, 5,842 emot den ena attacken efter den andra från Andres Arnover, Mats Eriksson, Roger Johansson och Andreas Arthursson. Mellan de fem i toppen skilde inte mer än dryga tre hundradels sekund.  Åke Persson och holländaren Michel Tooren var de övriga två som lyckades ta sig under sex sekunder med 5,93 respektive 5,94.

Andreas Arthursson segrade förra gången det begav sig på Tierp Arena.

Norrmannen Stian Rusånes var den som var närmast att ta sig under den magiska sex-sekundersgränsen. Det fattades sex tusendels sekund för Rusånes som ändå får vara nöjd med ett nytt personbästa. I Pro Mod väntar en full elimineringsstege med sexton deltagare under morgondagen – det lär bli en intensiv söndag för klassen.

Problemfria repor för EM-ledaren Tony Bryntesson men räcker tiderna till i morgon?

Lördagen inleddes med dubbelt svenskt i topp i Top Methanol-klassen genom Jonny Lagg och Tony Bryntesson. När dagen var över hade belgaren Sandro Bellio tagit över ledningen efter en repa på 5,51. Med avdrag på 22 hundradels sekund i handikapp (Bellio kör en Funny Car) landade han på 5,28 i resultatlistan, fyra hundradels sekund bättre än Jonny Lagg.

Den förre Europamästaren Sandro Bellio fick ordentlig fart på sin Funny Car i lördagens kval.

Finländaren Johnny Oksa, även han i en Funny Car, klämde sig in mellan Lagg och Tony Bryntesson på en tredjeplats. De båda svenskarna, Lagg och Bryntesson har presterat stadiga och stabila repor hela helgen men i morgondagens elimineringar lär det behöva kapas runt en tiondels sekund om de ska kunna utmana en Bellio som uppenbarligen har hittat formen.

Duncan Micallef satte Europarekord i fredags, kan det bli ett nytt på söndag?

I Top Fuel deltar endast två deltagare, Duncan Micallef från Malta och svenska Susanne Callin. Under torsdagen satte Micallef nytt personbästa med 3,791 sekunder och ett nytt europarekord i sluthastighet, 517,24 km/h. Till de nivåerna nådde Micallef inte under lördagen utan det blev istället två mindre lyckade försök. Susanne Callin, som körde på fina 5,96 under fredagen förbättrade sin tid under lördagen med en kanonrepa på 3,88, bara fyra hundradels sekund från personbästa, och en sluthastighet på 507,52 km/h. Finaldagen kan bli riktigt spännande få deltagare till trots – det är två team som är i kanonform och om alla bitar faller på plats kan det bli ett nytt Europarekord.